Saya Psoriasis. Nak makan dan diet macam mana ya Cik Suha?

"Ms. Suha, saya nak diet yang complete 100% untuk jaga diri saya untuk sembuh cepat! Boleh Cik Suha senaraikan semua list makanan yang Tak Boleh Makan?"


"Ms. Suha, boleh tak saya makan oat je setiap hari?"


"Ms Suha, boleh tak kalau saya banyakkan supplement supaya cepat sembuh?"


"Ms.Suha, boleh tak saya makan rumput beijing atau minum rumpuit beijing untuk psoriasis ?"


"Ms Suha, kalau setiap hari makan bubur atau buah sahaja boleh ke?"


"Ms Suha, Boleh tak......"


"Ms Suha, Boleh....."


"Ms Suha!...."


Sebenarnya Saya sebagai Cik Suha dari Luqman Herbs Centre , Bandar Baru Bangi sudah biasa dengan minima 10000 soalan seumpama ini setiap tahun. Oleh itu, saya buat keputusan untuk menerangkan konsep makanan dan diet yang seimbang di mana anda mungkin tidak perlukan langsung untuk membeli apa-apa supplemen dari Farmasi jika anda mempunyai diet yang sihat dan seimbang.


Diet yang seimbang dan SIHAT adalah MAHAL. Ya, adalah kebodohan jika seseorang mengatakan makanan sihat adalah murah. Di bawah ini, saya akan senaraikan sayuran dan buah-buahan yang patut menjadi makanan pesakit Psoriasis setiap hari. Namun senarai di bawah mungkin jarang digunakan mahupun dibeli kerana nilai harga yang jauh lebih tinggi jika dibandingkan dengan pola sayuran atau buahan yang sering dibeli di Malaysia.



Buah-Buahan Yang patut dimakan dalam kuantiti yang sesuai dan pada masa yang betul



1. Dragon Fruit Merah


2. Watermelon Merah


3. Pisang


4. Betik


5. HoneyMelon


6. RockMelon


7. Laici


8. Avacado


9. BlueBerry


10. Rasberry


11. Strawberry


12. Mulberry


13. Kiwi


14. Grapes


15. Buah Tin


16. Kurma


17.Lemon


18. Orange

19. APRICOT




Di sini, Suha sudah senaraikan  jenis buah-buahan yang patut dan boleh dimakan oleh pesakit Psoriasis. Oleh itu, jangan ajukan soalan tentang apa yang tidak boleh anda makan. Fokus untuk pulih haruslah bermentaliti "Apakah yang patut saya lakukan untuk lebih sihat ? Apakah yang patut saya makan dan patut saya buat setiap hari?" dan bukannya menanyakan soalan-soalan yang tidak membawa anda dan saya ke mana-mana kerana saya dan anda yang membaca pun tahu bahawa anda jarang laksanakan apa yang saya memberitahu. Namun kini saya tahu, anda akan insaf dan membuka langkah ke arah kehidupan yang lebih sihat. #sayatakmarahpun 


Sayur-sayuran dan kekacang


Yang patut dimakan dalam kuantiti yang sesuai dan pada masa yang betul.

1.Brokoli

2. Ubi Bit

3. Carrot

4. Green Leafy Vegetables

5. Caulilower

6. Sweet Potatoes

7. Radish

8. Sweet Corn

9. Green Peas

10. Taugeh

11. Bitter Gourd

12. Ginger

13. Onion

14. Shitake Mushrooms

15. Bayam

16. Selasih

17. Daun Peria

18. Kailan

19. Kubis Bulat/Cina

20. Pegaga

21. Saderi

22. Pak Choy

23. Sawi Bunga

24. Daun Ketumbar

25. Daun Kari

26. Daun/ Batang Moringga

27. Lengkuas

28. Halia

29. Bawang Putih

30. Daun Kuchai

31. Asparagus 

32. Lobak Hijau

33. Ubi Segkuang

34. Serai

35. Ubi Teratai

36. Ubi kayu

37. Ubi keladi

38. Water Chestnut

39. Kacang botol

40. Lobak Putih









































0 Comments