7 Makanan terbaik untuk menangani masalah sembelit anda!




https://luqmanherbscentreo.wixsite.com/luqmanherbscentre

"Makanlah ini. Jangan makan yang itu. Jangan sentuh makanan yang itu!"

Sering kali inilah nasihat yang kita dapat setiaqp hari apabila masalah sembelit menjadi isu kesihatan yang serius. "Kalau awak makan makanan yang ebrlmak, nanti tak boleh nak buang air besar!" Daripada media sosial sehinggalah rakan-rakan kita dan mereka yang tersayang, kita hanya memperolehi nasihat pemakanan ataupun apa yang tidak patut dilakukan untuk tidak memburukkan keadaan. Dalam konteks ini, bagaimana anda dapat membuat keputusan tentang pemakanan yang sesuai untuk masalah sembelit anda? Makanan apakah yang paling sesuai untuk masalah sembelit? Jika semua tips ini gagal, apakah yang anda boleh lakukan?


  Walaupun terdapat beratus ribu "Pakar-pakar" yang menyajikan pelbagai jenis petua, produk, remedi, kimia di pasaran Malaysia, Suha pada blog ini ingin berkongsi pengetahuan tentang "7 Wonder Food For Constipation" iaitu 7 Makanan terbaik untuk menangani masalah sembelit anda! Bukankah "BEST!" jika anda mampu makan apa sahaja makanan yang anda hendak tanpa mengira akan menyebabkan sembelit ataupun tidak? Baiklah, Rahsianya adalah bertindak secepat mungkin jika anda mengalami sembelit dengan 7 makanan ajaib ini!

  Terdapat ramai yang sering "bercakap besar" tentang kehebatan keupayaan untuk melegakan masalah kesihatan seperti sembelit. Namun begitu, orang ramai perlu memahami bahawa Constipation atau sembelit bukanlah satu penyakit tetapi satu Syndrome yang akan berulang jika tidak melakukan apa yang patut pada waktu tersebut. Sebenarnya, jika anda mengalami kesukaran membuang air besar, anda boleh menyingkirkan najis yang berkampung di dalam sistem badan dengan makan sesuatu makanan yang amat membantu untuk mengusir penghuni yang tidak diperlukan dalam badan. Marilah kita melihat contoh-contoh makanan tersebut :-

1. Buah Tin dan Kurma

Buah-buahan ini mempunyai kandungan fiber yang sangat tinggi. Anda perlu tunggu sehingga 24 jam sebelum anda mendapat result yang memberangsangkan iaitu membuang air besar dengan lawas. Buah Tin mempunyai sifat membantu mencernakan makanan dengan baik dan sangat kaya dengan sumber fiber dan zat galian. Selain itu, dua-dua jenis buah ini turut menghasilkan "serotonin" yang digunakan oleh badan untuk mengawal emosi, daya penghadaman dan pencernaan.


2. Anggur

Pengambilan buah anggur sebanyak 450 gram hingga 900 gram sehari akan kurangkan insiden sembelit.  Buah anggur mengandungi kandungan Mineral, Vitamin, Fiber dan Manganese yang tinggi. Anggur merupakan "pelawas" kurniaan alam dan mampu memberikan kesan paling cepat.





3. Buah Betik

Buah Betik juga dikenali untuk melegakan masalah sembelit kerana kandungan enzim Papaine yang tinggi. Kandungan Zat Buah betik sering dipandang remeh untuk masalah sembelit namum buah ini juga merupakan opsyen pesakit sembelit yang inginkan kelegaan. Enzim buah ini mampu kurangkan pembuangan sel badan, menyingkirkan lendir perut dan lendir colon. Buah ini paling sesuai dinikmati sebagai pencuci mulut atau dijadikan "Smoothie" yang enak rasanya.


4. Buah Pisang Kaki

Satu lagi buah yang sangat penting untuk masalah sembelit. Buah pisang kaki dikatakan mempunyai nutrisi yang sama seperti sebiji epal dan mempunyai Claim bahawa sangat bagus untuk jantung anda. Seperti buah-buahan yang lain, buah pisang kaki dikatakan sangat kaya dengan zat-zat seperti fiber, potasium, kalsium, manganese, sodium, zat besi dan lain-lain. Zat-zat ini termasuk Kompoun "Phenolic" merupakan anti-oksidan dan hasilnya terbukti sebagai pencuci colon. Untuk result yang segera, makan buah ini sehingga 3 biji sehari.



5. Plums

Plums mempunyai kandungan zat galian yang sangat tinggi dan mempunyai ciri-ciri "pelawas". Plums sangat bagus bagi mereka yang mengalami masalah gas perut.







6. Prunes


Prunes di sini bermaksud yang sudah dikeringkan dan boleh juga digunakan yang tidak dikeringkan secara bergiliran. Jika dibandingkan dengan Plums, Prunes lebih efektif untuk masalah pembuangan air besar.Hal ini kerana kandungan zat besi yang tinggi dikatakan paling berkesan untuk masalah sembelit.




7. Rasberi

Buah Rasberi memang mahal. Tahukah anda sebab apa mahal? Hal ini kerana buah ini sangat kaya dengan Vitamin A dan Vitamin C. Selain itu, buah ini turut mengandungi Kalsium, Zat Besi dan Magnesium. Quantiti yang mencukupi iaitu segenggam rasberi adalah yang mencukupi untuk seseorang individu dan haruslah diambil waktu siang.







8. Rawatan Sembelit di Luqman Herbs Centre

Rawatan sembelit di Luqman Herbs Centre bersifat "Causative" iaitu mencari punca Sembelit. Ada kalanya, pesakit sudah mencuba segala macam taktik pemakanan, berliter air sudah diminum, semua jenis buah sudah dicuba namun masih gagal memulihkan sistem penghadaman dan pencernaan serta pembuangan dengan baik. Apakah yang harus dilakukan? Klik link di bawah dan ceritakan masalah sembelit anda kepada saya. Saya akan memberikan pakej rawatan kepada anda.

E-BOOK PERCUMA THE JUICE LADY! KLIK UNTUK DOWNLOAD
E-BOOK PERCUMA THE JUICE LADY! KLIK UNTUK DOWNLOAD
E-BOOK PERCUMA THE JUICE LADY! KLIK UNTUK DOWNLOAD




FOR REVIEWS AND INFO ABOUT CONSTIPATION TREATMENT, CLICK HERE

Klik Dan membaca Laman Web kami Di :-

LAMAN WEB RASMI LHC





Post a Comment

Previous Post Next Post